28-10-13

Enkele algemene massage tips

Het geven van een deugddoende massage is eenvoudiger dan het lijkt. Probeer je in te leven in de leefwereld van je cliënt, geeft die aan dat hij/zij de laatste tijd een erg stresserende periode doormaakt, kies dan voor een ontspannende massage. Geeft je massagepartner aan dat hij zich de laatste tijd erg moe en loom voelt kan je opteren voor een tonifiërende massage.

massage praktijk.jpg

Zorg ervoor dat de plaats waar je masseert aangepast is aan het doel:

  • Ontspannend: zorg voor een relaxte sfeer, met kaarsen, gedoofd licht, ontspannende muziek,...
  • Tonifiërend of stimulerend: de muziek mag wat harder staan, het licht hoeft niet gedoofd te worden, je massage moet hard uitgevoerd worden, dus zorg voor een stevige ondergrond waarop de cliënt ligt.

De massage zelf wordt uitgevoerd eveneens naargelang het doel:

  • Relaxerend: zachte, langzame bewegingen over de huid van de patiënt. Steeds hetzelfde ritme en druk moet niet té hoog zijn, doch wél stevig aanvoelen. De snelheid en intensiteit liggen hier lager dan bij een stimulerende massage.
  • Stimulerende massage: de tonus dient hier hoger te liggen, geef voldoende druk en de snelheid mag een stuk hoger liggen. Een goede druk en goed snelheid bepalen mee de mate waarin "getonifieerd" kan worden.

Gebruik deze algemene tips als basis voor een goede massage.

Veel succes!

olie_massage.jpg

|

31-05-12

Chocolate massage (Video)

Chocolade massage Hot chocolate massage is een unieke ervaring.
Helder en goudachtig stroomt deze waardevolle cacaoboter, een van de duurste plantaardige vetten, uit de handpalm van de masseur op de huid.

De cacao bevat anti oxidanten en natuurlijke bestanddelen die een gunstig effect hebben op het hele organisme: de cacaoboter met zijn verzachtende, voedende, hydraterende, beschermende en anti verouderende werking.

De minerale zouten met hun herstellende werking, de looistof met zijn afslankende werking.

Een aantal stoffen in de cacao zorgen ervoor dat het lichaam endorfine aan gaat maken, deze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie. De chocolate massage is een massage die je vertroetelt. Verzachtend en gulzig, een moment van heerlijke ontspanning, het gaat om een zintuiglijke onderdompeling van lichamelijk en geestelijk welzijn, een verleiding waaraan we onmogelijk kunnen weerstaan.


08-05-12

Video: Massage van de voorzijde van de romp (buik, thorax)


Gepost in Massage Video's |

18-06-11

Massage tegen slapeloosheid

slapend koppel.jpgIedereen slaapt weleens een keertje slecht, maar er zijn ook veel mensen die last hebben van chronische slapeloosheid. Een vervelende kwaal, die negatieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Tijdens de slaap vinden er namelijk essentiële herstelwerkzaamheden plaats in lichaam en geest. In veel gevallen kan massage uitkomst bieden. Lees hier hoe je als massagetherapeut mensen die last hebben van slapeloosheid kunt helpen om gemakkelijker binnen te treden in dromenland.

Stress en slapeloosheid
Aan slapeloosheid kunnen allerlei oorzaken ten grondslag liggen. In het geval van chronische slapeloosheid is stress de meest voorkomende oorzaak. Stress zorgt ervoor dat iemand niet in staat is zijn of haar gedachten tot bedaren te brengen waardoor het in slaap vallen wordt bemoeilijkt. Behalve op psychisch niveau kan stress ook op lichamelijk niveau doorwerken, denk aan een ontregelde spijsvertering, brandend maagzuur, spanningshoofdpijn en spierverkrampingen die comfortabel liggen en in slaap vallen onmogelijk maken.

Cortisol en serotonine
Wie veel last heeft van stress heeft een verhoogd gehalte aan cortisol in zijn of haar bloed. Cortisol wordt daarom ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon wordt zowel bij fysieke als psychologische stress aangemaakt. Als dit gehalte voor het slapen gaan te hoog is, levert dit problemen op om in slaap te vallen. Als het cortisol-gehalte gedurende lange tijd te hoog is, kan dit ook het gehalte aan neurotransmitters als serotonine negatief beïnvloeden. Serotonine is heel belangrijk voor een gezond slaapritme. Deze neurotransmitter kan in de hersenen worden omgezet in melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat het lichaam reageert op verandering van het licht en zich gaat voorbereiden op de nacht als het buiten donkerder wordt.

massage sleep.jpgMassage als remedie
Studies wijzen uit dat massage ervoor zorgt dat het cortisol-gehalte daalt en de aanmaak van serotonine toeneemt. Dit verklaart waarom massage een goed hulpmiddel kan zijn bij het verhelpen van slapeloosheid die veroorzaakt wordt door te veel stress. Met een ontspanningsmassage bereik je het beste effect. Maak vooral gebruik van massagetechnieken als lange, trage effleurages (strijkingen). Vervolgens kun je verdergaan met zachte petrissages, oftewel je gaat zachte knedingen uitvoeren die geen pijn mogen doen. Ook vibraties kunnen zeer effectief zijn. Gebruik geen massagetechnieken als tapotementen (kloppen) of te diepe fricties (cirkelende beweging op één plaats met de vingertoppen). De bloedsomloop en het lymfesysteem worden gestimuleerd, waardoor ook afvalstoffen beter worden afgevoerd. Hierdoor worden ook lichamelijke ongemakken als spierverkrampingen opgelost en ook de organen gaan beter werken waardoor eventuele maagklachten of spijsverteringsklachten afnemen.

Overige oorzaken
Stem je massagebehandeling altijd goed af op je klant. Kijk altijd naar je klant in zijn geheel. Behalve stress kunnen er ook andere oorzaken een rol spelen die een goede nachtrust in de weg staan. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde eetgewoontes als te veel suiker, cafeïne of alcohol. Ook te veel eten vlak voor het slapen kan een goede nachtrust verstoren. Een verkeerde lichaamshouding tijdens het werk kan er ’s avonds ook voor zorgen dat men minder comfortabel ligt. Ook specifieke klachten als koude voeten of het rusteloze benen syndroom kunnen voor slapeloosheid zorgen en vragen om een meer klachtgerichte massage.

Bron: www.alternatieva.com

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende