03-04-08

Tips bij het zoeken van een masseur

Er zijn veel verschillende masseurs, met allemaal weer een andere specialisatie. Hoe vind je er één die jou goed kan helpen? En waarmee je het ook nog eens goed kunt vinden? Hier vind je een paar tips.

MasseurIn de Gouden Gids en op internet zijn talloze instituten en particuliere masseurs te vinden. Aan de hand van de uitleg, diploma's en certificaten kun je kijken of de masseur gespecialiseerd is in het soort massage die je zoekt. Ook via via kun je iemand vinden die goed kan masseren. Niks werkt beter dan mond-tot-mondreclame. Soms wordt je door de arts verwezen naar een masseur of fysiotherapeut. De beste manier om een goede masseur te vinden is om gewoon een keer te gaan kennismaken. Tijdens een kennismaking kun je je wensen uitspreken en merk je of het 'klikt'.

Hoe goed is jouw masseur?
Het is moeilijk te zeggen welke masseur 'goed' is en welke niet. Elke vorm van massage vergt speciale aandacht. Daarom zijn er veel verschillende soorten cursussen en opleidingen voor massages. Deze lopen uiteen van een eenjarige cursus die je thuis kunt volgen tot de hbo-opleiding voor massagetherapie. Deze laatste is bedoeld voor sportmasseurs. Het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS) is als enige door het ministerie van Volksgezondheid erkend voor het afnemen van het examen sportmassage. Als een masseur een diploma van het NGS aan de muur heeft hangen, zit het dus wel goed!


Hoe lang een massagebehandeling duurt, is afhankelijk van het soort massage en de intensiteit ervan. Ook maakt het natuurlijk verschil wat je met de massage wilt bereiken. Voor een simpele ontspanningsmassage bij jou thuis gelden andere eisen dan voor een massage op doktersrecept. Daarnaast zal de masseur zijn of haar behandeling aanpassen aan de manier waarop jouw lichaam op de massage reageert.

Een massagebehandeling mag nooit te lang duren, je mag er niet vermoeid van raken. Vooral in het begin is rust na een behandeling heel belangrijk. Je masseur kan adviseren om na de behandeling geen inspannende werkzaamheden meer te verrichten. Bij aandoeningen die spontaan zijn ontstaan varieert een behandeling van vijftien tot twintig minuten. Een algehele massagebehandeling duurt zo'n 45 minuten.

Vergoedingen
Massagesessies kunnen flink prijzig zijn. De prijzen lopen uiteen van zo'n twintig euro voor een sportmassage van een half uur, tot honderden euro's voor een relaxarrangement. Indien je een geschikte massage hebt gevonden, kun je altijd navragen of een gedeelte wordt vergoed door de verzekering. In de polisbeschrijving van je verzekering staat vermeld wat er precies vergoed wordt. Ontspanningsmassages zoals de 'hot stone-massage' worden vaak niet vergoed omdat ze onderdeel zijn van een schoonheidsbehandeling.

Bron: Gezondheidnet.nl

Gepost in Massage Weetjes |

05-03-08

Lekker ontspannen met een voetmassage

voetmassageSoms is het heerlijk om vermoeide voeten even een massagebeurt te geven. Vooral na een dagje winkelen is dit een weldaad voor de voeten. Maar dat je met een voetmassage je gezondheid kunt verbeteren, is ook al eeuwenlang bekend. Lees hoe je je eigen voeten lekker kunt verwennen.  

Al voor onze jaartelling gebruikten ze in Egypte, China, India en Japan een massagetechniek voor de voeten, waarmee ze organen en andere lichaamsdelen konden beïnvloeden. In de vorige eeuw is wetenschappelijk bewezen, dat bepaalde drukpunten in de voetzool inderdaad een effect hebben op ander plaatsen in het lichaam. Onderzoek van de Amerikaanse arts William Fitzgerald leidde tot de voetmassage die we nu kennen, de voetreflextherapie.

Door de massage breng je de doorbloeding van bepaalde organen en lichaamsdelen op gang. Hierdoor gaan ze beter werken. Als je lichaam blokkades heeft - met een ziekte als gevolg - dan kan massage deze helemaal of gedeeltelijk opheffen. Je stimuleert dus een orgaan door het corresponderende reflexpunt op de voet te masseren. Bepaalde delen van je voet kunnen hierdoor tijdens de massage gevoelig zijn.

 

Zelf aan de slag
Om je voeten soepel te houden en de bloedsomloop in je lichaam te bevorderen kun je elke dag voetoefeningen doen. Een aantal voorbeelden:

  • Wiebel met je tenen en spreidt ze uit.
  • Draai je voeten afwisselend in beide richtingen. Maak een grote cirkel met je grote teen, zodat deze eerst naar de grond wijst en daarna omhoog.
  • Pak met je tenen een pen van de vloer.
  • Bij vermoeide en pijnlijke benen kun je een opgerolde handdoek onder je voet houden waarbij je beide uiteinden vasthoud. Trek nu de handdoek naar je toe terwijl je het been probeert te strekken.
  • Leg een kleine bal onder je voeten en rol hem van de tenen naar de hiel en terug.

Er is er geen wetenschappelijk bewijs dat bepaalde zones van de voetzool overeenkomen met bepaalde organen. Wel staat vast dat de therapie ontspannend werkt. Daardoor heeft voetreflextherapie een positief effect op klachten die met stress te maken hebben. De therapie kan zeker geen schade aanrichten.

Rianne van der Smitte heeft na jarenlange studies over onder andere natuurgeneeskunst een new-age-centra geleid. In haar boek “Als het licht duisternis is” zegt zei over voetreflextherapie: "Voetreflextherapie is een uit China overgewaaide geneeswijze, aangepast aan het westerse denken en zogenaamd wetenschappelijk getoetst. Sommige boeken over voetreflextherapie spreken elkaar tegen, maar bij een 'goede' - dat wil zeggen een paranormaal begaafde - therapeut is de kans op ontspanning en genezing groot."

Gepost in Massage Vormen |

24-02-08

Stoelmassage

stoelmassageWie heeft er tegenwoordig geen last van? Een stijve nek en schouders, hoofdpijn, RSI, slapeloosheid, gejaagdheid, langdurende vermoeidheid, hoge bloeddruk etc. In Nederland blijkt 40% van de beroepsbevolking RSI-klachten te heeft. Tijdsdruk en stress op het werk maken dat we waarschuwingssignalen van ons lichaam veronachtzamen. Op die manier raken we steeds verder van ons lichaam vervreemd. Stress krijgt op die manier alle kans schade aan te richten.

De masseur heeft een speciale stoel bij zich. Je kunt je kleding gewoon aanhouden. De masseur oefent met zijn handen, handpalmen en ellebogen druk uit op een aantal 'acupressuurpunten'. Zo beïnvloedt hij of zij de energiestroom door ons lichaam. De drukpuntmassage wordt uitgevoerd op hoofd, nek, rug, schouders, armen en handen. Zo worden eventuele blokkades opgeheven en zwakke plekken versterkt.

Positieve effecten van stoelmassage 

De druk uitgeoefend op de acupressuurpunten, zorgt voor een betere bloedcirculatie waardoor afvalstoffen worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen de organen en spieren beter kunnen bereiken. De zelfgenezende capaciteit van het lichaam wordt op deze manier aangesproken.

Stoelmassage geeft niet alleen een weldadige ontspanning en energie, maar ook zal de bewustwording van spanningsgebieden in het lichaam toenemen met elke massage die ontvangen wordt. Het geregeld ontvangen van een stoelmassage zal bijdragen aan de gezondheid en de werkmotivatie van werknemers. Bij een frequentie van 2-4 massages per maand wordt het beste resultaat bereikt.

Gepost in Massage Vormen |

23-12-07

In slaap masseren

slapenEen goede nachtrust is onmisbaar. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Lang niet iedereen valt meteen in een diepe slaap. Volgens het opinieblad Elsevier hebben ruim anderhalf miljoen Nederlanders last van slaapproblemen. Om te ontspannen kan een massage helpen.

Klassieke ontspanningsmassage is speciaal bedoeld voor mensen die zich regelmatig vermoeid voelen. Je hebt bijvoorbeeld last van verkrampte en pijnlijke spieren na een week werken. De methode lijkt een beetje op een sportmassage. De technieken zijn in grote lijnen hetzelfde, alleen wordt er meestal zachter gewerkt. Je moet immers langzaam in een roes komen waardoor je slaperig wordt.

Bij een klassieke massage wordt soms van het hart af gemasseerd, in tegenstelling tot bij andere massages. Ook wordt bijna altijd de rug gemasseerd. Als je op je buik ligt, ben je meer afgesloten van alles, zodat je je gemakkelijker kunt ontspannen. Tegelijkertijd helpt de masseur om afvalstoffen af te voeren en de circulatie en stofwisseling te activeren.

Deze technieken zijn heel fijn om een ander te helpen ontspannen:

  • Strijkingen. Met de vlakke hand of delen van de hand wordt over de huid gestreken. Hierbij kun je gebruik maken van massageolie om soepel over de huid te glijden. Door te variëren in tempo en intensiteit kunnen strijkingen activerend of juist ontspannend werken. Intensief mag, maar houd een rustig tempo aan bij een ontspannende massage.
  • Knedingen. De spieren worden als het ware uitgeknepen door knedende en drukkende bewegingen. Gebruik geen olie, om voldoende grip te houden. De intensiteit kan veranderen door voorzichtig of fors te kneden. Je merkt vanzelf welke methode ontspannend werkt bij je partner. Deze methode herstelt de spieren en vermindert eventuele spierpijn.
  • Botjes en beentjes verschuiven. Het klinkt erg pijnlijk, maar het tegenovergestelde is waar. Deze techniek kun je alleen aan de handen en voeten toepassen. Je verandert als het ware tijdelijk de rek in de spiertjes van je handen of voeten. Hierdoor verbetert de circulatie en kunnen de spieren zich ontspannen.
  • Tapotements (kloppingen). Dit zijn de vibraties, schuddingen en huidhandgrepen die aan het einde van een massage toegepast worden. Huidhandgrepen helpen eventuele huidverklevingen los te maken. Ook geldt hier weer dat dit ontspannend of juist activerend kan werken. Houd het dus rustig, maar intensief.

Gepost in Massage Technieken |